Stots Optiek te Amersfoort Terug naar overzicht
Interview: Het contact met Vorwerk & Co dateert uit de tijd dat Guido Vorwerk nog aan het roer stond...

Het contact met Vorwerk & Co dateert uit de tijd dat Guido Vorwerk nog aan het roer stond. Stots Optiek was toen geen klant van Vorwerk & Co maar Guido was klant bij Stots Optiek. De 57 jarige Ronald Stots kan zich nog goed herinneren dat hij de 7 jarige dochter van Guido contactlenzen heeft aangemeten. Op dat moment de allerjongste contactlenzen klant!

 

De ouders van Ronald hebben de zaak opgericht in 1948. In 1980 heeft Ronald een filiaal in Leusden geopend en  in 1986 ook de zaak in Amersfoort van zijn ouders overgenomen. Eigenlijk had Ronald naast interesse voor het vak van opticien ook grote belangstelling voor de techniek van auto’s, maar uiteindelijk heeft hij toch gekozen voor het optiekvak.  Het halen van zeer hoge cijfers tijdens zijn opleiding voor opticien heeft de doorslag gegeven.

 

De optiek in Amersfoort is van het begin af aan gevestigd geweest in de Arnhemsestraat waardoor er een stabiele vaste klantenkring is opgebouwd. Het personeelsbestand in Amersfoort bestaat uit 7, in Leusden uit 2 medewerkers. Ronald is zeer gemotiveerd, houdt van het onlosmakelijk aan het vak van opticien verbonden technische aspect en wil er nog niet aan denken om te stoppen.

Ronald merkt op dat hij het jammer vindt dat er zoveel zaken aan ketens worden verkocht en dat ook niet gediplomeerde mensen zich opticien mogen noemen. Dat zou eigenlijk in het belang van de consument beter geregeld moeten worden.

 

Op de vraag of Ronald ook last van de recessie heeft gehad antwoordde hij dat hij half november 2008 al verwachtte dat 2009 een moeilijk jaar zou worden.  Gelukkig is dat erg meegevallen, ondanks het feit dat tijdens de eerste twee maanden van 2009 door hem en vele collega’s te veel is ingekocht. Achteraf bekeken merkt hij op dat ze dat beter hadden moeten inschatten.

 

De doelgroep waarop Stots Optiek zich richt bevindt zich in de hogere prijsklasse en in het modische segment. Ronald heeft de keuze gemaakt voor originele merken als  Antonio Miro, Ic-Berlin, Cartier, Gold & Wood, Gijs en Serengeti. Voor het merk Alain Mikli is Stots Optiek de enige shop-in-shop in Nederland.

 

Pas vanaf 1 januari van dit jaar heeft Stots Optiek haar volledige financiële administratie uitbesteed aan Vorwerk & Co. Ronald was al langer niet tevreden over zijn toenmalige accountant. De nieuwsbrief Optiek & Co van juni 2009 heeft er toe geleid dat Ronald naar Marco Bovée belde om eens te komen praten. Wat hem direct opviel was dat Marco daadwerkelijk mee onderneemt. Hij neemt regelmatig het initiatief om Ronald te informeren over allerlei financiële- fiscale- en juridische zaken die voor een ondernemer in de optiekwereld belangrijk kunnen zijn. Door de bij Vorwerk & Co aanwezige specifieke kennis van de optiekbranche, en de bereidheid tot het nemen van initiatieven  naar de ondernemer, kan Ronald eenieder Vorwerk & Co aanbevelen. Leo Rensen