Van der Heiden Optiek te Spijkenisse Terug naar overzicht
Als ik ruim voor mijn afspraak van 10.00 uur het winkelcentrum Akkerhof te Spijkenisse binnen wandel...

Als ik ruim voor mijn afspraak van 10.00 uur het winkelcentrum Akkerhof te Spijkenisse binnen wandel, zijn de ondernemers druk bezig de stoepborden en aanbiedingsproducten buiten te zetten en de deuren los te gooien. Het vervreemd me dat er geen mogelijkheid is om ergens een kopje koffie te drinken… jammer. Als ik me  aanmeld bij van der Heiden Optiek wordt ik gastvrij ontvangen en komt het fel begeerde kopje koffie ogenblikkelijk. De zaak is inmiddels ruim een maand in handen van de nieuwe eigenaar, het filiaalbedrijf Brilmode Rob Boon. We hebben afgesproken met Herman van der Heiden die om 10.00 uur ontspannen en links en rechts groetend naar zijn oud collega ondernemers komt aanlopen. Herman vertelt enthousiast over de geschiedenis van zijn zaak en het verloop van de overname.

 

De nu 60 jarige Herman van der Heiden besloot op 27 jarige leeftijd zijn beroep zelfstandig te gaan uitvoeren en opende zijn eerste optiek in het winkelcentrum Groenewoud te Spijkenisse. De zaak floreerde maar in Groenewoud bleek geen mogelijkheid om te kunnen groeien. Daarom werd er in 1987 besloten om te verhuizen naar het spiksplinternieuwe winkelcentrum Akkerhof. Toen de groei zich doorzette en het pand te klein werd is er 12 jaar later (1998) binnen het winkelcentrum voor de laatste keer verhuisd, nu naar een groter pand aan de Zomerakker nummer 32.

 

Gedurende het jaar 2009 kwam de gedachte bij Herman op om de zaak zo rond zijn 60ste te gaan verkopen en daarom wilde hij weten wat de waarde van zijn zaak zou zijn. Met een nauwkeurige financiële taxatie van de verkoopwaarde zou hij nog een paar jaar de tijd hebben om plannen voor de toekomst te gaan maken. Doordat Herman al meerdere malen de nieuwsbrief Optiek&Co van de in de optiekbranche op het gebied van overnamebegeleiding  gespecialiseerd accountantsbureau Vorwerk & Co te Amersfoort toegestuurd had gekregen, nam hij contact op met Marco Bovée om de waardebetaling uit te laten voeren.

 

Op zijn zestigste, in december 2011, besloot Herman dat het nu tijd was om te verkopen en belde hij Marco Bovée om de opdracht te geven. Zijn verbazing was groot dat Marco zich al na 2 dagen meldde met een serieuze geïnteresseerde en de dag daarna met nog een kandidaat. Vanaf dat moment kwam alles in een stroomversnelling en was het financiële gedeelte en de overname van de medewerkers snel tot tevredenheid afgewikkeld waardoor de overname een feit was. De overnamedatum werd bepaald op 30 januari 2012.  Achteraf gezien had Herman gedacht dat er veel meer bij een overname zou komen kijken en hij regelmatig met Marco om de tafel zou moeten zitten. Maar het liep geruisloos en ook de vertrouwde ondernemingsaccountant, waar al zoveel jaren mee werd gewerkt, kon gewoon haar taken blijven uitvoeren. Herman: “als je dan toch afscheid gaat nemen doe dat dan zo snel mogelijk. Ideaal dat het gehele traject van besluit tot verkoop tot de overdracht binnen 6 weken rond was”.

 

Nu, ruim 1 maand na de overdracht, verveelt Herman zich geen moment. Hij heeft momenteel de mogelijkheid om meer aandacht te besteden aan zijn tuin, met name de vijver met kooikarpers, en ziet hij uit naar het voorjaar en de zomer aangezien zijn caravan op een prachtig gelegen camping in Roosendaal staat.

Zij oude vak heeft hij nog niet afgezworen, Herman denkt erover om 1 of 2 dagen per week als freelancer te gaan werken bij opticiens die op gezette tijden vanwege extra drukte een professionele kracht met veel ervaring goed kunnen gebruiken.

 

Herman is zeer tevreden over de snelheid waarmee Marco Bovée met serieuze overnamekandidaten aankwam en over de wijze waarop de afwikkeling werd verzorgd. Vandaar dat hij dan ook eenieder die nadenkt over de verkoop van de zaak en/of het bepalen van een reële verkoopprijs kan aanraden contact op te nemen met Marco Bovée. Leo Rensen